What Prospects for Moldova’s Rapprochement with the EU?

Am scris pentru IDIS-Viitorul un articol despre perspectivele apropierii Moldovei de UE. poate fi descarcat aici in engleza, si aici in romana. Il prezint aici pentru a provoca discutii, comentarii, critici, sugestii etc.

Aici introducerea articolului in engleza (in original):

In the last few months an emerging pessimistic mood could be observed within Moldovan expert community concerning Moldova’s “success story” and its potential for rapprochement with the EU. Many experts now raise serious warnings over Moldova’s European perspectives focusing on the genuinely internal challenges (reforms) in the context of some external issues as the “Arab spring”. The first part of this paper assesses these assumptions underlining instead a series of arguments in support of the idea that Moldova will stand high on the EU radar screen. The argument is that external factors (others than the “Arab spring”) are more important than internal ones for Moldova’s European prospects. Thus the second part will look at two perspectives that are only occasionally treated within the EaP expert community, as the question of the European project’s future and most importantly, the uni-multipolarisation within the EU. This second perspective has concrete implications for Moldova in the context of its efforts to reintegrate the Transnistrian separatist region.

About octavian rusu

Université Toulouse 1 - Capitole
Acest articol a fost publicat în Moldova, Politica externa a UE. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la What Prospects for Moldova’s Rapprochement with the EU?

  1. michigander spune:

    Mi-a placut analiza (sau in cadrul tau logic nu e analiza? – spune daca m-am gresit si aici). Ca policy paper e scrisa foarte bine. Unicele si neinsemnatele mele obiectii ar fi la careva afirmari, care mi se par putin fondate. Sau cel putin ar fi benefica o desfasurare a mecanizmului cauzal care le suporta. De ex. pe pagina 4 indici ca daca Ukraina e atrasa de Rusia, apoi si Moldova ii va urma calea, sau cel putin va esua in integrarea sa europeana. Nu sunt sigur ca din cele ce scrii si cum scrii reiese o asa concluzie.

    Un alt gind, e ca mesaju general nu e prea bun din punt de vedere normativ – potential daca elita politica e convinsa ca UE le va da „mai mult pentru mai putin” pai nu vor depune eforturi sa faca reforme. Asta ar insemna, ca ca analist, ar trebui sa fii mai responsabil in ideile pe care le promovezi (ma refer la critica ta recenta a jurnalistirlor de la Unimedia🙂 ).

    In final, consider ca ideea pe care ai atins-o tangential in concluzie, precum ca solutionarea conflictului bazindu-ne pe miza ca vom atrage malul sting prin rezultate la capitolul liberalizare-democratizare, este destul de utopica. E usor de demonstrat acest lucru folosind o simpla analiza formala (econometrica sau game theory), dar si oferind paralele istorice cu alte cazuri cind asa planuri au esuat. Ideea ar putea lua foc, daca conflictul nu ar implica o a treia parte, care sustine enclava separatista. Astfel, Rusia va fi oricind gata sa contrabalanseze oricare oferta Chisinaul va dori sa o faca. A nu se uita ca oricare utilitate se percepe prin cadre cognitive ale indivizilor, si daca democratia liberala este descrisa negativ in presa rusa, dominanta pe malul sting, apoi populatia de acolo vor vedea oferta Chisinaului in lumina negativa. Dezbateri democratice vor fi percepute ca lipsa de ordine si stabilitate, etc. Adica, in contextul analizei tale (daca e analiza🙂 ), ai fi putut elabora putin elementaul acesta, pentru a evidentia ca miza elitelor de la Chisinau pe „integrare prin democratizare” este cam gresita, si sunt necesare mecanizme suplimentare pentru a avea sanse de a realiza ideea.

    Deci concluzia – se abordeaza o problema importanta, care este clar explicata, si se ofera niste argumentari destul de convingatoare (poate mai putin detaliate, dar am impresia ca au fost limitari de spatiu?).

    • octav rusu spune:

      multam de feedback, Michigander, foarte interesante remarci. sorry ca raspund cu intirziere…
      Referitor la Ucraina si posibilitatea de a fi atrasa in Uniunea vamala condusa de Rusia, eu banuiesc ca daca se va intimpla aceasta, Moldovei ii va fi greu sa reziste tentatiei de a contempla serios vectorul estic. actualmente orice idee de integrare in aceasta structura este irealista din simplu motiv ca Ucraina nu face parte… desigur, nu putem sti cu siguranta cum se va comporta Chisinaul in eventualitatea unui asemenea scenariu, insa sansele sunt mari ca popularitatea Uniunii vamale sa creasca. pe de alta parte, nu este exclus ca interesul UE pt Moldova sa creasca daca Ucraina va fi pierduta definitiv (in logica: am pierdut Ucraina, sa pastram macar Moldova), insa numai in cazul daca rolul si potentialul UE nu va diminua in urmatorii ani…
      In privinta mesajului, desigur, unii ar putea interpreta asa cum mentionezi. insa am fost explicit in concluzii, asta ca sa nu existe loc de interpretari🙂
      In final, eu nu m-am pronuntat in privinta realismului sau utopismului ideii de reintegrare prin atractivitate a malului sting, doar am mentionat ca aceasta e populara pe lalul drept (dc eram convins ca asa si este as fi sustinut idea si nu mai mentionam ca este necesar de analize). am optat pentru necesitatea unei analize profunde si dezbateri largi pe marginea acestei probleme (sau dileme?). Ceea ce ai scris in comentariu e un bun inceput de analiza strategica si o opinie pe care numaidecit o voi lua in calcul pentru a dezvolta subiectul posibil intr-o alta analiza (da, analiza🙂 ). Deci, in concluzia data nu am vrut sa intru in detaliile unei probleme foarte importante… nu am facut decit sa deschid calea spre alte analize si dezbateri si multumesc de participare!

Lasă un răspuns

